X-Wing 2.0 kezdőknek: mit vegyek? – a kezdőkészleten is túl

Elöljáróban…

Ez a cikk szerves folytatása a Hogyan kezdjek bele XW 2.0-ba? cikknek. Itt most arra próbálok tanácsot adni, hogy az alapvetően szükséges komponensek (sebzés-pakli, kockák, stb.) beszerzésével párhuzamosan hogyan érdemes frakciót választani (ha még nem tetted meg, ha még több frakció is szimpatikus), és ha már választottál magadnak frakciót, akkor ahhoz milyen hajókat milyen sorrendben érdemes beszerezni – legalábbis, az elején.

Természetesen nem mindenkinek valóak ezek a tanácsok! Ha úgy érzed, hogy te inkább jobban tudod, akkor nagy valószínűséggel igazad van!
Tehát csak a kezdő lépésekben adnék amolyan “orientációs” tanácsokat; és ha már túl vagy ezeken, és játszottál tíz-húsz-több meccset, akkorra biztosan magadra szedtél annyi hajó- és játékmechanika-ismeretet valamint önbizalmat, hogy segédlet nélkül is tovább fogsz boldogulni!

És még egy kitétel: ha elég sok elkölthető pénzzel áll neki valaki, akkor is érdemes lépésenként haladnia: mert nem a nagy saját hajó-gyűjteménytől lesz valaki rajongója ennek a játéknak, hanem a lépésről-lépésre felépített játéktudástól!

(Ez már tényleg az) Előszó

Ha azon morfondírozol, hogy belevágsz az XW-be, akkor abból azt már feltételezhetjük, hogy:

– hallottál már róla valamit, talán már láttad is, hogy hogyan játsszák mások

– érdekelnek a “játék”-űrhajók, mütyürök

– nem riaszt a Star Wars világa, vagy akár nagy kedvelője vagy!

– versenyszellem lakozik benned: győzni akarsz!

– van rá pénzed: ez nem túl olcsó játék – persze van más drágább is… Kezdésnek is rá kell szánni körülbelül 20-30 ezer Ft-ot, és az utána következő pár hónapban is 20-40-ezret ahhoz, hogy ütőképes, megfelelő méretű és variálhatóságú flotta felett rendelkezhessen az ember (frakciónként), és később is félévente (legalább) 10-20 ezret. És akivel elszalad az űrszekér, annál a kiadások határa “A végtelenbe! …és tovább!”…

Ha még mindig érdekel a dolog, akkor a te játékod a Csillagok Háborúja: Keresztszárnyú Mütyür-Tologatós Játék, Második Kiadás ez elég csúnya így leírva, legyen inkább a
Star Wars: X-Wing Miniatures Game, Second Edition!

Mi is ez a játék?

A játékot két fél játssza: egymás ellen vezetnek egy-egy hajó-osztagot. Egy hajó-osztag (amit hívhatunk csapatnak) a SW világának egy összetartó, egymást segítő pilóták (és jellegzetes űrhajóik) csoportjából kerül ki: ez a frakció.

Szóval, hogyan is játsszák? Valahogy úgy, mint a sakkot: a játékosok a figuráikat összekészítik, felállítják a játék-mezőn, a megadott szabályok szerint lépegetnek – reagálnak az ellenfél lépéseire – majd a végén megállapítják, hogy ki nyert.

Itt azért akad egy-két csavar a sakkhoz képest, de alapvetően ezt követi a dolog!

A játékosok a meccs (csata, csetepaté) előtt (pl. ezzel) összeállítják a seregüket (ez standard versenyen 200 pont, de saját szakállra vagy speciális versenyen bármi lehet). Az így megalkotott listához szükséges hajókat előveszik, előkészítik a seregeiket (mellékszál: a hajók, jelölők, mérők, kártyák tárolása és rendezése sokkal körülményesebb a sakknál, erre talán írok egy külön cikket is majd máskor). Komolyabb versenyre eredeti komponenseket (pilóta és fejlesztés-kártyákat is, sebzés-pakli, stb.) is feltétlenül hozni kell, nem-annyira komolyakra egy részük elhagyható.

Ezután a pálya kijelölése következik pl. egy FFG-s kiadású játék-szőnyeg leterítése (vagy egy asztal, egy terítő, esetleg bármi más, amivel jelölni lehet egy 1 m2-hez közeli négyzetes sík területet (a hivatalos pálya 3’x3’, ami kb. 92cm x 92cm, de otthoni körülmények között bármi lehetséges, még a négyzeteshez sem kell annyira ragaszkodni).

A kijelölt pályának kötelező tartozékai az akadályok (aszteroidák, törmelékfelhők vagy gázfelhők) – hogy ne legyen olyan unalmas az űr: a játékosok felváltva felhelyeznek egyet-egyet (mindösszesen: 6 darabot).

A játékosok megfelelő sorrendben (hé, ez nem szabály-ismertető, csak egy nagyvonalú áttekintést adok, rendben?! Szabályokat itt lehet tallózni a Support alatti Rules szakaszban) felteszik a hajóikat, majd elkezdik a játékot: manővereket (lépéseket) rendelnek a hajóikhoz.

A manővereket a hajók több-kevesebb sikerességgel lelépik (ütközések!), a pilóták csinálnak valamit még (pl. nagyon odafigyelnek! Vagy egy kicsit még arrébb-manővereznek), majd ezután mindenki megpróbál egy lövést elereszteni egy ellenséges hajó irányába: itt támadó és védő-kockák (és egyéb tokenek, stb.) segítségével megállapítják, hogy a megtámadott hajó sérült-e, és ha igen, mennyit? Ha egy hajó elég sérülést összeszed, akkor “felrobbant”, a pályáról lekerül, és 1 perc néma csönddel megemlékeznek a pilótája dicső tetteiről, majd posztumusz előléptetik két rendfokozattal. Ha maradtak még hajóik a játékosoknak, akkor folytatódhat a játék: újabb manőverezés, lövöldözés.

A játék alapesetben akkor ér véget, ha valamelyik játékosnak elfogy a serege a pályáról: akinek maradt még hajója, az nyert! (Vagy ha van előre megállapított idő-limit, pl. 75 perc, és az letelt, akkor a veszteségek számolása következik: ilyenkor pontozással nyerhet valaki).

Nem-standard esetekben lehetséges színezni a játékot: küldetés-szerű játékmódokat játszani: sokféle játék-setuppal (asszimetrikus is akár) pl. feladat-teljesítéssel is lehet nyerni, itt már tényleg a végtelenben van a határ! Egy jó kis csempészés a birodalmi járőrök között? Netalán lehallgató műholdak telepítése egy űrállomáshoz? Vagy gyanús teherhajó feltartóztatása? Vagy a Stardust-project dokumentációinak letöltése egy jeladóról? A lehetőségek száma (ismét csak) végtelen! Tessék az internetet felkutatni, vagy sajátokat kitalálni!

Az Epic-et említettem már? Tessék, csoroghat mindenkinek a nyála!

Epic C-ROC kísérettel

Frakciók!

A frakciók bemutatása következne, általam kedvesnek vélt sorrendben. Próbálok az XW2-ben megjelent hajók körében maradni (a Wave 6-ig bezárólag, kb. 2019 dec.-ig), az XW1-es hajók között itt lehet tallózni, (ezeket a frakciókhoz megjelent konverziós készletekkel lehet a 2.0-hoz idomítani).

A jelenlegi hajó-újramegjelentetések erőltetett üteméből azt lehet kiolvasni, hogy az FFG minden XW1-es hajót meg fog jelentetni XW2-esként dobozolva is.

  • a birodalom: Galactic Empire

Nagy. Gonosz. Végtelen erőforrásokkal bíró. Csak nem ebben a játékban. Itt ugyanakkora sereggel vesz részt, mint a többi frakció, ezért semekkora mennyiségi előnyre nem tesz szert a játékban!
Frakció-összetartó erő a történetekben: mint egy hivatásos hadseregben: bajtársak támogatása, félelem a feljebbvalótól.
Hajók: mindenféle TIE-variáns, illetve a Decimator.
Játékstílus: nagyon ügyes repülés, előre-tervezéssel. Néha “all-in” érzéssel: vagy nagyon bejön, vagy totál bukta. Esetleg kötelékrepülés (swarm): sok TIE Fighter, de ezt itthon nem játssza szinte senki, mert aszteroidák között kiábrándítóan nehéz, sok hiba-lehetőséggel (az ellenfél dolgát nagyon megkönnyítheti).
Jelenleg mennyire lehet változatos listákat összeállítani?
XW1.0-ás hajókat is beleszámítva:

  • a lázadók: Rebel Alliance

Nemes harcosok, akik nyílt sisakkal küzdenek a galaxis mindenféle lényének szabadság-jogaiért. Mindegyikük egyéniség (igen, még te is, Green Squadron Pilot!), bátor jellem. Legalábbis az alvilági csőcselék szóbeszéde szerint. Valójában egy hétpróbás terrorista-csapat, akik mindent megtesznek, hogy a birodalom által biztosított törékeny békét szétzúzzák!
Frakció-összetartó erő a történetekben: bajtársiasság, önzetlenség, vagány kockáztatások.
Hajók: az ikonikus Millennium Falcon és X-Wing, a legendás B-Wing és A-Wing, valamint a Ghost és még pár hajó.
Játékstílus: Falcon + ász, vagy csak 3 ász bravúros repkedéssel; vagy 4 közepesen menő pilóta felőrli a szemből jövő ellenséget.
Jelenleg mennyire lehet változatos listákat összeállítani?
XW1.0-ás hajókat is beleszámítva:

Ász: az, akire nehéz rálőni, és ha rá is lőnek, nehéz bevinni találatot.
Kicsit terebélyesebben megfogalmazva: önállóan is nagy hatékonysággal tud tevékenykedni több nem-ász ellenséges hajó ellenében is; trükkös módon tud repülni, magas a pilóta skill-je (PS 5, de inkább PS 6), nehéz az ellenfélnek tűzívbe fognia, és/vagy sebzést bevinnie.

  • a söpredék: Scum & Villany

Kik is tartozhatnak ide? Mindenki: kezdő lázadók és csempészek, fejvadászok és martalócok, kibukott Jedi-k és leszerepelt Sith-ek, vagy egyszerűen csak a “maradék elv”-en idekerülő, jobb sorsra érdemes lények.
Frakció-összetartó erő a történetekben: a pénz és a hírhedtség.
Hajók: mindenféle furcsa szerzet mindenféle furcsa hajója, amik nem sorolhatóak be egyetlen nagy tömörülésbe sem – illetve más frakciókból “kölcsönvett” hajók is megtalálhatóak körükben (pl. Y-Wing, Z-95, vagy a Millennium Falcon egyik variánsa). A legtarkább frakció.
Játékstílus: a káosz! – legalábbis első olvasatra: mindenki máshogy repül, mindenki mást csinál és máshogy.
Jelenleg mennyire lehet változatos listákat összeállítani?
XW1.0-ás hajókat is beleszámítva:

  • az ellenállók: Resistance
Poe. Minden Resistance lista közeppontja.

Szteroidokon felhizlalt űber-lázadók.
Frakció-összetartó erő a történetekben: mint a lázadóknál: bajtársiasság, önzetlenség, vagány kockáztatások.
Hajók: a lázadók hajói, felturbózva. (+a fura Resistance Transport/Pod)
Játékstílus: nyers erő vagy űber-kombinációs trükkök ászokkal (Poe, Nien, támogatja őket: Finn, Cova Nell…), de mostanában inkább a trükkök… neked való, ha az új trilógia a kedvenced, de nem szereted a náci egyenruhákat és katonai terrort.
Jelenleg mennyire lehet változatos listákat összeállítani?
XW1.0-ás hajókat is beleszámítva:

  • az első rend: First Order

Hisztis hippik, akik birodalmasdit játszanak.
Frakció-összetartó erő a történetekben: beléjük programozott kötelesség-tudat, technikai hókusz-pókusz, félelem.
Hajók: trükkösített birodalmiak. Könnyen lehet párhuzamba állítani őket: TIE f/o ~ TIE Fighter, Silencer ~ TIE Defender, Upsilon ~ Lambda, TIE S/F ~ kakukktojás.
Játékstílus: nincs sajátjuk, a birodalmiakat próbálják utánozni. Ha az új trilógia a kedvenced, és vonzódsz a parancsuralmi rendszerek hatékony és hierarchiába szervezett hadseregeihez, akkor ez lehet a te kedvenc frakciód! Bár még mindig várják a féléves pontváltozást, hátha olcsóbbak lesznek a hajóik… 😀
Jelenleg mennyire lehet változatos listákat összeállítani?
XW1.0-ás hajókat is beleszámítva:

4xARCs
  • a régi köztársaság:
    Galactic Republic

Ismerős és szimpatikus figurák, akik mégis rohamosztagosnak vannak öltözve! – na, jó, Clone Trooper-nek! És a Jedi-k, akik még nem ismerik tragikus sorsukat… Jellemző az egymást támogató képesség a pilóták között.
Frakció-összetartó erő a történetekben: a dicső múlt őrzői.
Hajók: jellemző az ARC-170 / Delta-7 vonal, kiegészítésképpen pedig Naboo Royal N-1, Y-Wing (BTL-B változat), és tölteléknek a Torrent.
Játékstílus: a lassú tűzhenger (ARC-170) vagy cikázó ászok a jellemzőek (Delta-7).
Jelenleg mennyire lehet változatos listákat összeállítani?
XW1.0-ás hajókat is beleszámítva: –

  • a szeparatisták: Separatist Alliance

Antipatikus hajók, antipatikus rossz arcokkal és robotokkal.
Frakció-összetartó erő a történetekben: így vannak programozva.
Hajók: rengeteg kicsi droid hajó, néha valami kiegészítéssel.
Játékstílus: nagy-swarm: kiszámítható, de lehengerlő mennyiség.
Jelenleg mennyire lehet változatos listákat összeállítani?
XW1.0-ás hajókat is beleszámítva: –

Közjáték

Aki nekikezd, annak érdemes figyelembe vennie, hogy XW-et játszani elég nehéz egyedül (kb. értelmetlen), de ketten játszva is elég nehéz, egyre unalmasabbá válhat hosszú távon. “Akkor ezt hogy játsszam, b@ߤĐ!?” Másokkal! Ha valaki már rutinosan vezényli a kis űrhajóit (itt nem gondolok nagy hókusz-pókuszra: az alapvető szabályokat illene ismerni, a saját hajóit jól tudja léptetni, stb.), akkor azután mindenképpen érdemes eljárni versenyekre, olyan eseményekre, ahol új ellenfeleket kap az ember. Jó, de miért? Mert két állandó játékos meg fogja unni egymást, meg fogják unni egymás hajóit és csapatait, egymás allürjeit; érdemes a játék-élményt időnként felfrissíteni új élményekkel, olyan emberek és csapatok elleni játszmákkal, amik otthon nem is fordulnak elő! A játék szépségéhez nagyon sokat ad a rengeteg különféle, asztalra kerülő mütyűr/hajó. Ne zavarjon, hogy nem ismered mindet! Az ellenféltől meg lehet játék előtt/közben/után kérdezni, hogy melyik milyen spéci trükköt tud! A hazai közösség nagyon barátságos, gyere és próbáld ki!
Link: X-Wing Miniatures Hungary Facebook csoport, jelentkezz bátran, akár van már hajód, akár még nincs!

Mit vegyek, milyen sorrendben

Ha belekezdenél a játékba, akkor vagy veszel egy 2.0-ás Core Set-et, amiben a kívülről is jól látható 3 hajó mellett minden segédeszköz is megtalálható a kezdéshez, vagy követed az itt linkelt bejegyzésben javasolt dolgokat, és kicsit más irányból szerzed be a szükséges eszközöket. Mindkét esetben – bizony – további hajókra is szükséged lesz. A “hogyan?” ennek a cikknek a fő témája.

Az egyes frakciókhoz tartozó javaslatokat egymásra épülő lépésekre bontottam. Az 1-es lépésnél megadottakkal is érdemes legalább 2-3 játékot lejátszani – még akkor is, ha már be van szerezve a többi hajó is: ekkor ismeri meg az ember az alapvető manővereket és akciókat, a lépés-tervezés izgalmát, a lépési a sorrendeket, a lövésváltást.

Utána jöhet a többi lépés, mindegyikre érdemes akár 10-15 meccset is rászánni a továbblépés előtt, ami akár 1-2 hónap is lehet. Nem kell siettetni, az a jó, ha leülepszik a tudás!

Ha az egyes lépéseknél megadtam A, B, C, stb opciókat, ezekből tessék az egyiket választani! “Végtelen” pénzből persze meg lehet venni minden hajót, akár többször is, csak nem érdemes: ez pont olyan, mint a motorozás: ha a kezdő rögtön egy rendes versenymotort kap, akkor előbb hal meg/ég ki, mintha csak lépésenként emelné a szintet, és egyszerre csak 1-2 dologgal bővítene a hajóparkján.

Közös dolgok, mindegyikhez:
a 2-es lépés után már egy játéktér-alátétet (playmat-et) is érdemes beszerezni!
4-es lépés: ilyent már nem írtam, mert már te is fogod tudni, mit szeretnél legközelebb venni!

Birodalmi játékosoknak

0-ás lépés: a kezdő dobozzal lesz 2 TIE Fighter-ed, utána pedig inkább az érdekesebb hajók felé érdemes mozdulni: egy TIE Advanced x1 (Vader vadászgépe) fontos építőköve rengeteg birodalmi csapatnak (nem összekeverendő a TIE Advanced v1-el, vagyis a TIE Advanced Prototype-al (ami röviden: TAP), vagyis az Inquisitor’s TIE-al!).

1-es lépés: innen több irányba is lehet indulni:
(A) Decimator (nagytalpas hajó)
(B) Még pár ügyes hajó: egy TAP és egy TIE Interceptor vagy egy TIE Striker.
(C) Egy TIE Reaper (közepes talpas hajó), hozzá pedig egy TAP vagy TIE Interceptor.

2-es lépés:
a TAP / TIE Interceptor / TIE Striker hajók közül a még hiányzókat beszerezni.

3-as lépés :
a TIE Reaper és a Decimator közül a még hiányzókat (vagy a szimpatikusabbat) beszerezni.

TIE Advanced x1, TIE Defender, TIE Interceptor, TIE Phantom (ez utóbbi még csak XW1-ből jött)

TIE Fighter: olcsó swarm-hajó, de jelenleg – főleg kezdő játékosoknak – nem igazán ajánlható, mert egyhangú (hiába van sok hajód, nem lehet igazán változatos listát kirakni belőle) és nehéz velük együtt hatékonyan, eredményesen repülni, és a sok “ügyetlenkedés” és ennek folyományakénti vesztés elveszi a játékkedvet 🙁

TIE Interceptor: jelenleg csak egy pilótája versenyképes, de az nagyon: Soontir Fel. Igazi kis vadászgép, ha ügyesen vezetik, rá sem tudnak igazán lőni.

TIE Advanced x1: Vader hajója, itt is főleg ő vezeti, a többi pilóta nem olyan versenyképes. Nagyon változatosan is fel lehet szerelni.

TIE Advanced v1 / Prototype / Inquisitor’s: nagyon fordulékony kis vadászgép.

TIE Phantom: a meglepetés-lépések nagymestere, ennek a hajónak mindegyik pilótája gyakran lát asztalt manapság (ez nagyon kevés hajóról mondható el)!

TIE Striker: közepesen erős, közepesen olcsó. Hozz még fenyegetőbb hajókat is (Vader, Whisper), és így az ellenfél keveset fog foglalkozni vele: akkor nagy vérengzésre képes.

VT-49 Decimator: Önmagában is felér egy kisebb sereggel. Alig kell vele manőverezni, inkább csak jól fel kell szerelni.

Lázadó játékosoknak

0-ás lépés :
a kezdő dobozzal jön egy X-Wing is, amely alapvető és kedvelt építőköve a legtöbb lázadó listának.

1-es lépés:
(A) Modified YT-1300, vagyis a Millennium Falcon.
(B) Még egy X-Wing (kisdobozos) és egy (BTL-A4) Y-Wing (megfontolt játékosoknak).
(C) (A/SF-01) B-Wing és egy (RZ-1) A-Wing (kockázatkedvelő, belemenős játékosoknak).
(D) Saw’s Renegades Expansion: egy X-Wing és egy U-Wing.

2-es lépés:
egy újabb alpont választása az 1-es szintből, figyelve rá, hogy egyelőre kb. 2 darab X-Wing elég lesz.

3-as lépés:
egy újabb alpont az 1-es lépésből, lehet akár még egy X-Wing-el is.

Miért ajánlom az egyes hajókat?

X-Wing: ezt nehéz túlmagyarázni. A játék névadója, az egész SW-univerzum ikonikus hajója, pilótafülkéjében Luke Skywalker-er, Wedge Antilles-el és másokkal. A hajó egy strapabíró igásló, pár jól eltalált konfigurációs lehetőséggel (talent, astromech, torpedót kiemelve), a pilóták érdekesek és hasznos építőkövei egy csapatnak.

YT-1300: ha lehet űberelni az XW-et ikonikusságban :), akkor azt ezzel lehet! Han Solo mégikonikusabb hajója, amely “teherhajó” létére vadászgépeket tud letarolni. Solo mellett Chewbacca vagy Lando is vezetheti, a konfigurációs lehetőségek garmadája érhető el rá (talent, több személyzet, módosítás, illicit, stb.). Masszív és mozgékony, és nagyot csap!

Y-Wing: megbízható csapásmérő gép, a csapásokat inkább adni szereti, de egy ideig bírja is őket. Torpedókkal, astromech-el, toronyfegyverrel és bombával is felszerelhető. Nem a manőverezéssel tűnik ki: kötelékben érdemes reptetni.

B-Wing: lassú, de fordulékony csapásmérő gép, jó pilótákkal, ágyú és torpedó-lehetőségekkel.

A-Wing: gyors kis szúnyog, az ellenfélről lassan csipegeti le a pontokat. Ha nem tudnak visszacsapni rá (amire van esély), akkor nagyon hasznos tagja egy csapatnak!

Ghost + Sheathipede? Talán 4-es szint, mert ha van kevés hajó között ilyenje valakinek, az nagyon rátelepszik a listaépítésére.

Söpredék játékosoknak

Ebben a legnehezebb tanácsot adni, mert nem lehet 2-4 gyakoribb lista-tipusba beleszorítani! Ezt nehezíti, hogy sok érdekes és jó hajó még csak XW1-ben jelent meg, ezért – ha csak XW2-ből válogat az ember – elég nagy hiányérzete marad. A legjobb tanácsom itt az, hogy ne kezdjen most bele csak az XW2 alapján a Söpredék frakcióba. 🙁 Ha nagyon ragaszkodik ehhez valaki, akkor valamit el kell engedni: az érdekes/változatos/jó hajókat, vagy az “XW2”-t.

Ha valaki vásárol – akár használtan is – XW1-es hajókat, ahhoz egy Scum & Villany konveriós kit szükséges, hogy a hajók XW2-ben használhatóak legyenek. Ezzel a frakció kezdő ára is megemelkedik, de a további hajók (XW1-es használt, vagy új dobozos is) olcsóbbnak számítanak, mint az XW2-es. Ha valaki rááll a használt hajók összevásárlására – a konverziós készletben adott darabszámokig – akkor kb. 6-10 hajó / 40e Ft után már nem érződik pénzügyileg veszteségnek a dolog. Érdemes még tudni, hogy maguk az XW2-ben kiadott hajó-modellek általában kicsit kidolgozottabbak, más lehet a festésük is (amivel semmi probléma nincs), vagy valami spéci mozgatható részük is lehet (pl. Fang: forgatható szárny-keret). Persze ez nem jellemző mindegyik hajófélére! Ezeknek az eltéréseknek semmiféle játszhatósági hátrányuk nincsen!

(A) Ragaszkodás az XW2-höz:

1-es lépés:
egy Firespray és egy Fang.

2-es lépés:
még egy Fang és egy Mining Guild TIE

3-as lépés:
talán még egy Firespray. Nem tudom teljes szívből ajánlani sem az YV-666-ot (pedig mennyit játszottam vele, anno!), sem a JumpMaster-t (detto!)

(B) Ragaszkodás az érdekes hajókhoz:

0-ás lépés:
Scum & Villany Conversion Kit vásárlása (Ebben nincsen műanyag hajó! Csak: pilóta- és fejlesztés-kártyák, talpak, tárcsák, tokenek.)

1-es lépés:
egy Firespray és egy Fang, csak itt legyen XW1-es, használtan!

2-es lépés:
egy HWK-290, egy Y-Wing, és egy StarViper

3-as lépés:
egy M12-L Kimogila, egy Khiraxz, és egy Quadjumper (“Quadrijet Transfer Spacetug”, de így nem hívja senki)

Akármennyire is tetszett a Solo-film Falcon-ja, csak játék-hatékonysági szempontból nézve: (még) ne vedd meg! Sokkal nehezebb vele jól repülni, mint a Lázadó vagy az Ellenállás Falconjával! Ha ez sem győzött meg, akkor még egy: ez 2 támadókockával megy, a többi pedig 3-al.

Fang: nagyon jó hagyományos vadászgép. Könnyen átlátható opciókkal és pilótákkal. Néha meglepően szívós, néha pedig hajlamos gyorsan megsemmisülni, de mégis olyan, amivel érdemes belekezdeni a gyakorolásba!

Firespray: Boba Fett ikonikus hajója a Birodalom visszavág-ból. Más, mint a Falcon, nagyon más! De ezen a “máshogy”-módon nagyon is jó! Lassabb, de trükkösebb: mintha táncolna a pályán, amíg a Falcon inkább körbenyargal! Változatos pilótákkal és fejlesztésekkel ellátva.

Mining Guild TIE: furcsa tudású olcsó töltelék-hajó. Jó játékosok meg tudják találni a szerepét egy sokhajós listában.

HWK-290: támogató hajó, körbelövős toronnyal.

StarViper: újabb táncoló vadászgép, kis talpon.

M12-L Kimogila: a söpredék közepes méretű csatarepülője: előre ütős, erős; oldalról és hátulról gyenge.

Khiraxz: kistalpas csatarepülő: olcsó, és ha emiatt kevésbe figyel rá az ellenfél, akkor ütős!

Quadjumper: a vonósugarazást nagymestere, egyébként pedig általában olcsó, lassú, feláldozható tagja egy csapatnak. De van az a helyzet, amikor simán megéri!

Ellenálló játékosoknak

1-es lépés:
Kettő T-70 X-Wing, és egy RZ-2 A-Wing.

2-es lépés:
Resistance Transport, és esetleg még egy RZ-2 A-Wing.

3-as lépés:
Scavanged YT-1300, esetleg még egy T-70 X-Wing. És érdemes még szemmel tartani a hamarosan megjelenő Fireball-t is!

T-70 X-Wing: az X-Wing-nél is erősebb, gyorsabb és trükkösebb vadászgép, nagyon jó pilótákkal, talent, tech és astromech fejlesztésekkel. Nagyon trükkös manőverekkel is tud repülni.

RZ-2 A-Wing: ezek a szúnyogok már inkább darazsak, és hátrafelé is csípnek. Jól kell velük manőverezni!

Resitance Transport/Pod: a többi hajót támogató, kicsi, lassú, de ügyes, jó értelemben fura hajó, érdekes működési kombinációkkal.

YT-1300: a Falcon, Rey-re áthangszerelve. Máshogy tudja a hasonló trükköket, mint a Lázadás-os…

Fireball: [még nem ismert]

MG-100 StarFortress: nem igazán ajánlott az elején. Körülményes, erősen szituáció- és ellenfélfüggő a használata, csak elvetemülteknek!

Tök trendi Első rendi játékosoknak:

1-es lépés:
TIE Silencer
TIE SF

2-es lépés:
Upsilon-class shuttle, és még egy Silencer vagy egy TIE SF

3-as lépés:
Még egy TIE SF és egy TIE FO. Itt érdemes figyelni a Major Vonreg’s TIE közeledő megjelenését!

TIE Silencer: gyors, erős, elég jó hajó, de nagy fantáziát és gyakorlatot igényel az igazán hatékony irányítása. Közepesen jó pilótákkal ellátva.

TIE SF: közepes hajó, közepesen strapabíró. A két neves pilótája, Backdraft és Quickdraw is elég jó. Lehet szinte üresen is futtatni, de pl. Quickdraw-t állig felszerelve is érdemes.

Upsilon-class Shuttle: lomha disznó, erős fegyvere ne tévesszen meg senkit: ritkán fog lőni, mert az ellenfél könnyen kimanőverezi. Fő profilja a csapattársak segítése (akár személyzetekkel és tech-dolgokkal kisegítve is).

Major Vonreg’s TIE: [még nem ismert]

TIE FO: nem igazán épül erre sereg, talán csak olcsó tölteléknek nevezhető a többiek mellett; valamint belőlük nem szoktak swarm-ot sem összerakni, mert ahhoz már drágák.

Galaktikus köztársasági játékosoknak

1-es lépés:
Egy ARC-170 és egy Delta-7

2-es lépés:
(A) Egy Guardians of the Republic csomag (egy Delta-7 és kettő Torrent)
(B) Még egy Delta-7 és még egy ARC-170

3-as lépés:
(A) Naboo Royal N-1
(B) BTL-B Y-Wing, azoknak inkább, akik szeretik a kihívást!

ARC-170: csatarepülőgép a javából! Előre és hátra is tud lőni. Közepes méretű, lomha, de neki ez nem gond! Egész érdekes pilótákkal van ellátva, személyzet, lövész és astromech fejlesztések teszik még érdekesebbé.

4xARCs

Delta-7: Jedi vadészgép, lehet olcsón és állig felszerelve hozni: olyan, mint ha kétféle hajót kapnánk a dobozban egy árért: lehet mindent ütő vadászgép vagy sima igásló is.

Torrent: kicsit sótlan, sem ilyen, sem olyan töltelék vagy swarm-hajó. Nem gyors, nem erős, nem mozgékony, nem drága…

Naboo Royal N-1: könnyű vadászgép, szinte csak Ric Olié-pilóta lát játékot: ügyes, de nem túl-erős, közepes árazású, kicsit közepes tudású vadászgép.

BTL-B Y-Wing: az Y-Wing drágább, strapabíróbb, de rosszabbul manőverezőbb változata, változatos – akár Jedi – pilótákkal.

Szeparatista játékosoknak

1-es lépés:
Servant of Strife csomag (kettő Vulture Droid Fighter és egy Belbullab-22 vadászgép), és még egy Vulture Droid

2-es lépés:
(A) egy Sith Inflitrator
(B) két Hyena Droid Bomber
(C) még egy Servant of Strife csomag

3-as lépés:
Nantex Starfighter és még egy pont a 2-es szintből.

A szeparatisták kis hajói jellemzően kisebb pont-értékűek, ezért a pályára sokkal többet lehet/kell feltenni a teljes értékű sereghez. De mivel egy-egy hajó kb. ugyanannyi igazi pénzbe kerül, mint egy másik frakció hasonló méretű hajója, ezért őket játszatni jóval több pénzbe kerülhet.

Vulture-class Droid Fighter: kicsi, olcsó, a mennyiségi fölénnyel akarja a győzelmet elérni. Calculate-el megy, a raj hajói elkölthetik a (közeli) többiekét is.

Hyena-class Droid Bomber: majdnem mint a Vulture, torpedóval és bomba-lehetőséggel (payload) kiegészítetve.

Belbullab-22: vadászgép, eltér a droid-swarmtól, hogy egyénieskedjen. Lehet a szeparatista-csapatot támogató Tactical Relay fejlesztések hordozója.

Sith Infiltrator: nagytalpas hajó, sok sötét trükköt tud: mivel nekik csak ez jutott, rengeteg-féle fejlesztést tud hordozni, nagyon változatosan szerelhető fel.

Nantex Starfighter: nagyon trükkös és nagyon hatékony, de nagy játéktudás kell a hatékony irányításához.

További jótanácsok, hasznos dolgok:

Hajók és egyebek tárolása, hordozása majdnem ugyanakkora művészet, mint hatékony reptetésük, ezzel is cikkek garmadája foglalkozik. Talán ajánlhatom költséghatékony (de nem olcsó!) megoldásként a nagyon jól megválasztott csavarrendező dobozokat, illetve – exhibicionistábbaknak – az otthoni vitrineket. De erről talán majd máskor írok…

Zárszó

Nagyjából ennyi, ebből már talán lehet választani.
Mindenben próbáltam legjobb tudásom szerint eljárni, ha mégsem sikerült, írj nekem: korrigálom!

Jó játékot mindenkinek!

Utoljára frissítve: 2019-10-31, a Wave 5 megjelenése után.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük